Ο Τηρέας νυμφεύτηκε την Πρόκνη και μαζί της έκανε τον Ίτυ. Σε κάποια επίσκεψή του στον πεθερό του είδε την αδερφή της Πρόκνης Φιλομήλα και την ερωτεύτηκε. Είπε τότε ότι η Πρόκνη πέθανε και πήρε μαζί του την Φιλομήλα για γυναίκα του. Στο δρόμο προς το παλάτι του την βίασε, της έκοψε την γλώσσα και έπειτα την φυλάκισε σε ένα απομακρυσμένο κάστρο για να μην ειδοποιήσει την αδερφή της. Ωστόσο, η Φιλομήλα κατόρθωσε να την πληροφορήσει για το γεγονός στέλνοντάς της ένα υφαντό επάνω στο οποίο είχε κεντήσει την περιπέτειά της. Μαζί έσφαξαν τον Ίτυ και την ώρα που ο Τηρέας έτρωγε πέταξαν το κεφάλι του επάνω στο τραπέζι για να του δείξουν ποιον έτρωγε. Εκείνος τις κυνήγησε και οι θεοί για να τις σώσουν, μετέτρεψαν την Πρόκνη σε αηδόνι, τη Φιλομήλα σε χελιδόνι και τον Τηρέα σε τσαλαπετεινό.
Ο Zbigniew Preisner έχει στον καρπό του το πτηνό της μουσικής και ετοιμάζεται να το αφήσει να πετάξει στον ουρανό. Την μουσική την ονομάζουν και Βερόνικα και έχει διπλή ζωή, όπως η ηρωίδα της ταινίας του Κισλόφσκι. Η μία της ζωή είναι η σιωπή, η άλλη ο ήχος. Ο Preisner γνωρίζει ωστόσο τον μύθο της Φιλομήλας – χελιδονιού, που δεν μπορεί να τραγουδήσει, και της Πρόκνης – αηδονιού που κελαηδά κλαίγοντας τον Ίτυ ( Ίτυ-ίτυ). Και σέβεται τον βουβό πόνο και τη μουσική θλίψη. Ξέρει άλλωστε και ο ίδιος ότι τα πτηνά έχουν τον δικό τους τρόπο να υφαίνουν στον άνεμο τις ιστορίες τους.
Γνωρίζει ότι συχνά χαράζουν τον δικό τους δρόμο, τον οποίο οι άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν και προσπαθούν να ερμηνεύσουν με τη λογική. Αλλά η λογική θα εμπόδιζε την Φιλομήλα να υφάνει τον πόνο της και την Πρόκνη να διαβάσει τον δρόμο στο υφαντό. Γι′ αυτόν το λόγο ο Preisner αποφασίζει να λειτουργήσει απλά, μινιμαλιστικά και να αφήσει το συναίσθημα που γεμίζει τις δύο όψεις της Βερόνικα – μουσικής να ψυχανεμιστεί τον κατάλληλο τρόπο για να ζωγραφίσει την ιστορία της κοπέλας με τη διπλή ζωή στον μουσικό καμβά. Και η Φιλομήλα Βερόνικα, ανίκανη να μιλήσει συχνά λειτουργεί στο soundtrack ως χελιδόνι που χτίζει τη φωλιά του σιωπηλά, προστατεύοντας τα μύχιά του από τα επιθετικά σαρκοβόρα, κοιτάζοντάς τα από τα καλώδια της ηλεκτροφόρου εκκενώσεως που θα τους προκαλούσαν.
Και η Πρόκνη Βερόνικα ανίκανη να σιωπήσει και να κρύψει τον πόνο της, συχνά κελαηδά μαρτυρώντας που σπάνια την αφήνουν, τόσο όμορφη, να βγει στον ουρανό για να τον πλημμυρίσει με το τραγούδι της. Ο Preisner κρατά τον ρυθμό ιδανικά μεταξύ σιωπής και ήχου μοιράζοντας με ακρίβεια και ζεστή συναισθηματική ψυχρότητα, όπως απαιτεί η περίσταση, τον πρωταγωνιστικό ρόλο πότε στη σιωπηλή και πότε στην μελωδική Βερόνικα και αφήνοντας να οικειωθεί ο ακροατής θεατής και ηχητικά το παιχνίδι των συμπτώσεων που τόσο καλά αφηγείται στο πανί ο Κισλόφσκι. Παράλληλα ανυψώνεται στο ταξίδι στον ουρανό των αισθήσεων ταιριάζοντας στο μισό της Φιλομήλας Ψυχής το άλλο μισό της Πρόκνης Ψυχής, χωρίς να διαγράφει τις ξεχωριστές πορείες τους αλλά συνθέτοντας το λεπτεπίλεπτο συναισθηματικά υφαντό που ενώνει την μουσική ψυχή σε όλο.
La Double Vie De Véronique OST (Zbigniew Preisner)
Tracklisting:
1. Weronika (00:38)
2. Veronique (00:24)
3. “Tu Viendras” (02:37)
4. L’enfance (03:10)
5. Van den Budenmayer – Concerto en mi mineur (SBI 152) Version de 1798 (04:28)
6. Veronique (00:35)
7. Solitude (00:56)
8. Les Marionettes (02:28)
9. Theme: 1re Transcription (00:54)
10. L’enfance II (00:58)
11. Alexandre (01:14)
12. Alexandre II (01:12)
13. Theme: 2e Transcription (00:54)
14. Concerto en mi – Instrumentation contemporaine no 1 (00:38)
15. Concerto en mi – Instrumentation contemporaine no 2 (01:13)
16. Concerto en mi – Instrumentation contemporaine no 3 (01:25)
17. Van den Budenmayer – Concerto en mi mineur (SBI 152) Version de 1802 (05:19)
18. Generique de fin (01:26)
Σχολιάστε