Menu

‘Behind the DEXX’ – interviews with DJs
~ Λεωνιδας Σκιαδας ~

Πως προέκυψε να ασχολείσαι επαγγελματικά με τα decks; Θυμάσαι τα πρώτα σου βήματα;

Λ.Σ. – Η πρωτη κινηση που θα μπορουσε να χαρακτηριστει “επαγγελματικη” ηταν ενα αποχαιρετιστηριο παρτυ – αφιερωμα στους Cure και στο new/dark wave/shoegaze στο Mo Better το 1992. Την ακριβως επομενη μερα παραδοθηκα στην μαμα πατριδα. Αν και το παρτυ εγινε για να αποχαιρετησω γνωστους και φιλους και δεν υπηρχε σκεψη για οικονομικες απολαβες, ολο και κατι βγηκε 😉 και γι αυτο θα μπορουσε να χαρακτηριστει “επαγγελματικη” δραστηριοτητα ..or some kind of. Ενάμισι χρόνο πριν όμως είχα ξεκινήσει ραδιοφωνικές εκπομπές στον Επικοινωνία FM (Κυριακή 22.00 – 24.00).

Μπορείς να κάνεις μια μικρή αναδρομή και να θυμηθείς κάποια highlights στην καριέρα σου ως Dj; Σε ποια clubs έχεις παίξει, πόσα χρόνια, με ποιους έχεις συνεργαστεί on decks, κλπ.

Λ.Σ. – Η πρωτη μου club DJ εμπειρια ηταν στο Mo Better, μετα ενα Cure party στο Camel, μετα για το υπερμεγεθες χρονικο διαστημα του ενος μηνος (!) ημουν resident στη Rebound (ειχε μολις φυγει φανταρος ο Σπυρος) την οποια αφησα μια ωραια πρωια του 1996 για τα ματια του Dark Sun που μεχρι και σημερα υπηρετω με παθος και πιστη καθε Παρασκευη και Σαββατο. Για δυο χρονια ημουν Τριτες και Πεμπτες στο Memphis, για αλλα δυο χρονια στο Decadence (νομιζω Τεταρτες) και απο το καλοκαιρι του 2002 ειμαι καθε Τεταρτη (με τη Νανα Γαβαλα – synthetic form parties) και καποιες Πεμπτες στο Χοροστασιο. Ραδιοφωνικα ξεκινησα στον Επικοινωνια FM, συνεχισα στον Ροδον FM για τα δυο ισως πιο ομoρφα χρονια της ζωης μου (κλαψ….) και επανηλθα στον Επικοινωνια FM οπου και παραμενω μεχρι και σημερα (Δευτερα και Τριτη – 23.00 με 01.00 / the Dreamhouse Radio Show).
Highlights (με σειρα πραγματοποιησης):

1) The Cure party στο Camel – 1995
2) Ροδον FM
3) Η συνεργασια μου με το Dark Sun και η καθιερωση του στην συνειδηση της dark/alternative κοινοτητας.
4) Η συμμετοχη μου στο Eurorock Festival το 2002. Περιπου 2000 ατομα να χορευουν ασταματητα την ωρα που επαιζα (01.00 – 2.45) σ’ ενα γηπεδο basket!
5) Elfentanz Festival

Δεν επιχειρω να σου αναφερω τους ανα καιρους συνεργατες μου σε ραδιοφωνο και clubs γιατι σιγουρα καποιον θα ξεχασω και συμφωνα με τον νομο του Murphy (οχι του Peter…) θα ειναι το καλυτερο παιδι, το πιο ευαισθητο, το πιο ευγενικο, κλπ. Κριμα δεν ειναι? Ε… ?

Ποιο είναι το πιο θετικό πράγμα και το πιο αρνητικό στο να εργάζεται κανείς ως DJ;

Λ.Σ. – Θετικο:
Leo SkiadasΤο να καταφερνει καποιος να ζει απο κατι που το εχει επιλεξει και το εχει αγαπησει (τη μουσικη καλε!) τη στιγμη μαλιστα που καταξιωμενοι καλλιτεχνες του χωρου δεν το εχουν καταφερει, αποφευγοντας αλλου ειδους εργασιακα περιβαλλοντα ειναι ισως η πιο θετικη πλευρα της δουλειας (δουλειας ειπατε ; ).

Αρνητικο:
Δυσκολευομαστε λιγο να συμβαδισουμε με τους “normal” ρυθμους της κοινωνιας και οταν αναγκαζομαστε να το κανουμε νιωθουμε λιγο σαν ψαρια εξω απο το νερο (“μαμα, αν θελησω να πληρωσω τον λογαριασμο του τηλεφωνου, που πρεπει να παω;” – και άλλα αναλογου ειδους καραγκιοζιλικια…)

Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ της μουσικής που θα προτιμήσεις να βάλεις για να ακούσεις στο σπίτι σου από τη μουσική που παίζεις στο club ή στο ραδιόφωνο; Αλήθεια, τι ακούς συνήθως στο σπίτι σου;

Λ.Σ. – Not really. Η μουσικη που ακουω στο σπιτι μου ειναι αρκετα κοντα σε αυτα που παιζω στα clubs και κυριως στο ραδιοφωνο. Μονο που οταν ο δισκος φτασει στα tracks που παιζω συνηθως στα clubs, παταω skip.

Μπορείς να σκεφτείς ένα TOP 10 κομματιών που σου αρέσει να παίζεις στο πρόγραμμα σου;

Λ.Σ – Τα πρωτα που μου ‘ρθαν στο μυαλο :

And One – swarz
Suicide Commando – face of death
Cruxshadows – winterborn (this sacrifice)
Wolfsheim – underneath the veil
This Morn Omina – one eyed man
Goethe’s Erben – glassgarten
Fieldmice – if you need someone
The Cure – eveything
The Smiths – everything
Depeche Mode – everything (κολλημα ημερας “but not tonight”)

Τί νομίζεις πως είναι αυτό που κάνει έναν Dj να αναδειχτεί και να καταξιωθεί στον χώρο;

Λ.Σ. :

1) Το να αγαπαει πραγματικα αυτο που κανει.
2) Να σεβεται τους ανθρωπους που τον τιμουν και παραβρισκονται στον χωρο που παιζει.
3) Το να βγαζει 5 δραχμες απο το djing και να δινει 10 για δισκους / περιοδικα / concerts κλπ. ( στο ξεκίνημα τουλαχιστον της πορειας του ).
4) Προσεχτικες επιλογες στα clubs με τα οποια θα συνεργαστει.
5) Κωλοφαρδια

Στα τέλη της περασμένης δεκαετίας παρατηρήθηκε μια θεοποίηση των Djs παγκοσμίως, που πολλές φορές ξεπερνούσε και τη φήμη των συγκροτημάτων ή των καλλιτεχνών. Αυτό βέβαια συνέβη κυρίως στην dance σκηνή και διαρκεί σχεδόν μέχρι σήμερα… Συνέβη το ίδιο και στην electro-pop σκηνή, και αν όχι, που οφείλεται αυτό;

Λ.Σ. – Οχι, δεν συνεβη το ιδιο, ευτυχως. Αφενος μεν γιατι δεν παιζουμε μουσικη που εχουμε δημιουργησει οι ιδιοι αλλα και επειδη η σκηνη μας δεν ειναι μια απροσωπη μαζα που χωριζεται στους “πανω” και στους “κατω”. Το καθε μελος της “κοινοτητας” εχει την προσωπικοτητα του και μια πολυ ιδιαιτερη σχεση και ενασχοληση με την μουσικη και δεν κανει σε κανεναν κερατα DJ τη χαρη να τον θεοποιησει…

Πως βλέπεις την εξέλιξη της synthpop-electro σκηνής στην Ελλάδα;

Λ.Σ. – Παρολο που τον τελευταιο καιρο υπαρχουν σχηματα που δημιουργουν ελπιδες για το μελλον (Decode, Astyplaz, High Level Static, Ivory Frequency κ.α.), εχω την παγια αποψη οτι ουσιαστικα δεν μπορει να υπαρχει εξελιξη της synthpop-electro σκηνης στην Ελλαδα. Ισως φταιει το Rock κατεστημενο, ισως η τσιφτετελε κουλτουρα, δεν ξερω… κι ετσι νομιζω οτι οταν παψουν τα 4-5 διασημα ευρωπαικα electro groups να βγαζουν hits θα επανελθουμε στις τοσο οικειες πετρινες μερες του παρελθοντος.

Πώς βλέπεις το γεγονός πως τις καθημερινές τα clubs μένουν άδεια και μόνο η Παρασκευή και το Σάββατο είναι “hot” από πλευράς κόσμου; Πού το αποδίδεις αυτό;

Λ.Σ. – Στην εποχη των ισχνων αγελαδων που διανυουμε.. I guess!

Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα πολλά clubs εφευρίσκουν διάφορους τρόπους να προσελκύουν τον κόσμο… Έτσι ακούμε κάθε εβδομάδα να διοργανώνονται ειδικές βραδιές, άπειρα 80s parties, after και pre show parties όταν έρχονται groups από το εξωτερικό, live events συνοδευομενα από Dj sets, κλπ. Ποια η άποψη σου για αυτό; Πώς πιστεύεις ότι τελικά θα λυθεί το πρόβλημα και θα έρθει ο κόσμος πάλι στα clubs;

Λ.Σ. – Ο καθενας κανει οτι νομιζει για να προσελκυσει κοσμο και η αληθεια ειναι οτι ο αυξημενος ανταγωνισμος αυξανει και την ποιοτητα των προσφερομενων “αγαθων”. Κατα συνεπεια, πολυ ενδιαφερουσες προτασεις για clubbing υπαρχουν καθε εβδομαδα, δεν ξερω αν υπαρχουν τα περισσευομενα φραγκα στον κοσμο για να παραβρεθει…

Ποια νομίζεις πως θα είναι τελικά η κατάληξη όλων αυτών των events; Πιστεύεις πως θα υπάρξει αργά ή γρήγορα κορεσμός ή θα αναπτυχθεί μια ευρύτερη σκηνή στην Ελλάδα και θα επηρεαστεί περισσότερος κόσμος στο συγκεκριμένο είδος μουσικής;

Λ.Σ. – Εκ των πραγματων καποια θα επιβιωσουν και καποια αλλα οχι. Παντως, για να αναπτυχθει μια ευρυτερη σκηνη πρεπει να υπαρχε μια αλληλουχια πραγματων. Τα parties ειναι απλα ενας χρησιμος κρικος της αλυσιδας… nothing more and nothing less.

Τελικά ποια είναι η συνταγή (αν υπάρχει) για να αποκτήσει ένας Dj το δικό του πιστό κοινό; Υπάρχει ποτέ πιστό κοινό;

T.E. – Ευτυχως δεν υπαρχει πιστο κοινο. Τα γουστα των DJs και των θαμωνων των clubs αλλαζουν. Σε καποιες φασεις ταυτιζονται, σε καποιες αλλες παλι οχι. Αυτο που καποιοι αποκαλουν ενιοτε “πιστο” κοινο, εγω το θεωρω φιλους που τυχαινει στην παρουσα φαση να ακουμε περιπου την ιδια μουσικη. That’s all!

Εάν υπάρχει ευρύτερη κρίση στα μαγαζιά υποθέτω πως και οι οικονομικές συμφωνίες των ιδιοκτητών των μαγαζιών με τους Djs θα είναι δυσμενέστερες. Ένας Dj μπορεί να επιβιώσει τελικά αν δεν κάνει και κάτι άλλο στη ζωή του που να του αποφέρει κέρδος;

Λ.Σ. – Υπαρχουν DJs που ζουν απο αυτο, αλλα ειναι μετρημενοι στα δαχτυλα του ενος χεριου. Παντως ειναι αρκετες οι περιπτωσεις που ταυτοχρονα με το djing αναπτυσσονται και αλλες δραστηριοτητες παρεμφερεις με την μουσικη που αποφερουν ενα extra εισοδημα.

Κάποιοι Djs ασχολούνται και με τη δισκογραφία… Άλλοι καταπιάστηκαν με τα remixes, την παραγωγή δικών τους κομματιών, άλλοι φτιάξανε δικά τους CDs κλπ. Ποια η δική σου εμπειρία; Πολλοί θεωρούν πως τέτοιες κινήσεις από τους Djs αποσκοπούν στο κέρδος και είναι μια κίνηση ανάγκης περισσότερο παρά τάση για δημιουργία… Ποια η άποψη σου;

Λ.Σ. – Επειδη οι DJs ασχολουνται καθημερινα και για πολλες ωρες με την μουσικη (η τουλαχιστον ετσι θα επρεπε), το βρισκω απολυτα λογικο και θεμιτο να επεκτεινονται σε “music-related” δραστηριοτητες. Νομιζω οτι μεγαλος παραγοντας αυτης της δραστηριοτητας ειναι η επιθυμια να ανακαλυπτεις καποιες μεχρι προτινος “κρυφες” πτυχες ενος αντικειμενου με το οποιο ασχολεισαι και αγαπας. Αν αποφερει και κερδος, ακομα καλυτερα!

Πόσο επηρεάζει την καθημερινότητα σου το γεγονός πως δουλεύεις νύχτα και υπό αυτές τις συνθήκες;

Λ.Σ. – Νομιζω οτι ειναι θετικη η επιρροη. Δεν τρωω στη μαπα το κυκλοφοριακο κομφουζιο της ημερας, δεν αναγκαζομαι να ξυπναω χαραματα – προτιμω να πηγαινω για υπνο χαραματα. Επισης εχω να αντιμετωπισω την γοητεια της νυχτας και τους weirdos που την συνοδευουν… cool!

Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των Djs στην ελληνική electro-σκηνή;? Πολλές φορές βλέπουμε να διοργανώνεται ένα event από κάποιο Dj την τάδε μέρα και την ίδια μέρα να ανακοινώνεται party σε άλλο club… Επίσης πολλές φορές ακούγονται κακοήθη σχόλια μεταξύ των Djs ή κυρίως μεταξύ των ομάδων του χώρου… Ποια η άποψη σου;

Λ.Σ. – Θελω να πιστευω οτι ειναι καθαρα θεμα κακης συμπτωσης να συμπεφτουν events. Κανεις νοημων DJ δεν θα ηθελε να βαζει το κοινο σε διλημμα αναμεσα σε δυο ιδιου αντικειμενου parties. Οσο αφορα τις κακιουλες που ακουγονται ανα καιρους, ο καθενας με τις πραξεις του και τα λεγομενα του δημιουργει μια εικονα προς τα εξω σαν DJ και σαν ανθρωπος. Απο κει και περα, εμεις θα κρινουμε αν αυτη η εικονα ταιριαζει με την αισθητικη μας η οχι.

Πως αντιδράς όταν εσύ θες να παίξεις κάποια καινούργια πράγματα και ο κόσμος σου ζητάει συνέχεια τις κλασικές επιτυχίες;

Λ.Σ. – Το να παιζεις τα tracks που θελεις ειναι εξισου ωραιο με το να βαζεις ενα εστω πολυ-ακουσμενο τραγουδι και να βλεπεις τον κοσμο να διασκεδαζει. Απο κει και περα, στο χερι και την μαεστρια του εκαστοτε DJ ειναι να μετατρεπει τα καινουρια κομματια σε classics!

Πόσα CDs περίπου παίρνεις το μήνα; Πως τα βγάζεις πέρα με το κόστος;

Λ.Σ. – Υπαρχουν μηνες με 1, με 10, και με 100 cds (που λεει ο λογος..). Παλιοτερα εκδιδομουνα…, επειδη ομως δεν περναει πια η μπογια μου, εδω και ενα μηνα στηνω καρτερι εξω απο το Δημοτικο σχολειο που ειναι στη γειτονια μου και απειλωντας οτι θα τους κανω πραγματα με το τσουλουφι μου, βουταω τις οικονομιες των πιτσιρικων! Αμαρτησα για τα cds μου…!

Πως ενημερώνεσαι για τα καινούργια releases και πως επιλέγεις τι θα αγοράσεις;

Λ.Σ. – Δισκαδικα, περιοδικα, Internet. Τα κριτηρια επιλογης ειναι πολλα. Μια καλη συσταση του δισκοπωλη (γεια σου Θαναση!), το ονομα του group, η εταιρια που κυκλοφορει το album, το ειδος του promotion που ακολουθειται για την προωθηση του, μια καλη κριτικη, ενα θετικο σχολιο, κλπ.

Ποια είναι τα κριτήρια σου για να την επιλογή των κομματιών που θα βάλεις στο set σου; Ποια κομμάτια τελικά γίνονται επιτυχίες σε ένα club;

Λ.Σ. – Καταρχην χρειαζομαστε μια πολυ καλη συνθεση…
Μετα, σωστη επιλογη ηχων…
Αν τα’χει και τα δυο και τα bpm ειναι ανω των 110.. I think we’ve got a hit!

Το στυλ τι ρόλο παίζει στη δουλειά σου; Θεωρείς ότι είναι απαραίτητο;

Λ.Σ. – Not really… Αν και γενικοτερα ειμαι υπερ ενος “κοινου” ενδυματολογικου κωδικα για να χαιρομαστε οταν πεφτουμε ο ενας πανω στον αλλο σε ξεκαρφωτα σημεια της πολης, δεν πιστευω οτι το style στον DJ ειναι απαραιτητο.

Υπήρχε ποτέ κάποιος Dj (κυρίως του εξωτερικού) που αποτέλεσε η αποτελεί πρότυπο για εσένα;

Λ.Σ. – Not really…

Ποιο είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Λ.Σ. – Να στειλω επιτελους τις απαντησεις για τη συνεντευξη…!

Τελικά είναι ωραίο να είσαι Dj;

Λ.Σ. – Yeah, it’s fun mate!

Copyright © Lost Echoes.com

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *