Menu

‘Behind the DEXX’ – interviews with DJs
~ Γιώργος Φακίνος ~

Πως προέκυψε να ασχολείσαι επαγγελματικά με τα decks; Θυμάσαι τα πρώτα σου βήματα;

Γ.Φ. – Ειχα παθος με τη μουσικη απο πολυ μικρη ηλικια. Αρχισα να αγοραζω δισκους, οι δισκοι αυτοι να «μιλανε» για τη ζωη μου, να με συντροφευουν, με αποτελεσμα απο τα εφηβικα μου χρονια να ξερω οτι θελω να ασχοληθω με τη μουσικη. Τιποτα αλλο δεν μετραγε τοτε (και φυσικα η μουσικη σημερα εξακολουθει να ειναι ακομα πιο σημαντικη) και ενιωθα οτι τιποτα δεν θα με σταματουσε απο το να ασχοληθω με αυτη. Μπλεχτηκα αρχικα με πειρατικους ραδιοφωνικους σταθμους, λιγο μετα με σταθμους σαν τον 9.84, τον SKY και τον ΩΧ fm, ενω συγχρονως στους σχολικους χορους ημουν παντα ο DJ, καθως ημουν ο μοναδικος με καποια ικανη δισκοθηκη για προγραμμα!
Ηταν αυτη η αισθηση του να μοιραζομαι τη μουσικη με τον κοσμο, να παιζω καινουρια τραγουδια, ο κοσμος να χορευει (η να μη χορευει!), το feedback που με εκανε μεσα μου να πω οτι τιποτα δεν συγκρινεται με το djing. Αφοσιωθηκα πληρως στο djing απο το 1994.

Μπορείς να κάνεις μια μικρή αναδρομή και να θυμηθείς κάποια highlights στην καριέρα σου ως Dj; Σε ποια clubs έχεις παίξει, πόσα χρόνια, με ποιους έχεις συνεργαστεί on decks, κλπ.

Γ.Φ. – Λοιπον : NEXT, ΜΕΤΑΛΛΕΙΟ, ΧΟΡΟΣΤΑΣΙΟ, MEMPHIS (για ενα καλοκαιρι μονο και πιστεψε με ηταν υπεραρκετο!) και απο το Μαρτιο ειμαι resident sto ODD (Παρασκευες / Σαββατα) και τις Κυριακες στο CLOSER.
Εχω συνεργαστει με πολλους στα decks, αλλα πραγματικη ευχαριστηση ηταν με τον Σταματη Ηλιου τα πρωτα χρονια του Χοροστασιου. Οσες φορες επαιξα επισης με τον Δ. Παπασπυροπουλο ηταν fun και με πολυ καλο mood. Και ο Δημητρης ειναι πραγματικα απο τα πολυ καλα παιδια του χωρου και καθολου ανταγωνιστικος – πραγμα σπανιο.
Επισης τωρα στο ODD συνεργαζομαι αψογα με τον Βασιλη Νταφλο, αλλα και τον Πετρο απο τους Soho 6 που κανει πολυ καλο warm up.
Οσο για τα highlights, θα παω αρκετα πισω στα parties με τον Ροδον FM, αλλα και στα parties με τον Rock FM. Το opening του Χοροστασιου το 99 με τον Kevin Matthews των Puressence σαν guest dj ειναι κατι που δεν 8α ξεχασω ποτε, οπως επισης και την πιο πετυχημενη νυχτα ever οταν επαιξα με τον Brian Molko την παραμονη πρωτοχρονιας του 2002, οπου και ηθελημενα ηταν το τελευταιο “μεγαλο” event που εκανα εκει.
Αλλα και με ολους τους υπολοιπους guests που ειχα κλεισει (Andy Rourke / SMITHS, Clint Boon / INSPIRAL CARPETS, Barry 7 / ADD N TO X, Mani / PRIMAL SCREAM, etc) ειχαμε περασει φοβερα, οπως και προσφατα με τον Neil των MESH στο ODD, αλλα και το opening του ODD (5/9) με ολη αυτη την επιτυχια σε αυτο το νεο χωρο για μενα.
Ξερεις, highlight μπορει να ειναι μια βραδυα που δεν περιμενεις οτι 8α εξελιχθει σε highlight! Μια νυχτα που θα ξεκινησει μετρια, χωρις πολυ κεφι ισως και θα απογειωθει βλεποντας στα ματια του κοσμου την λαμψη της ικανοποιησης μεσω της μουσικης. Μπορει να μην θυμαμαι ημερομηνιες γι′ αυτες τις νυχτες, αλλα θυμαμαι οτι ηταν πολλες και νιωθω τυχερος γι αυτο.

Ποιο είναι το πιο θετικό πράγμα και το πιο αρνητικό στο να εργάζεται κανείς ως DJ;

Γ.Φ. – Το πιο θετικο ειναι η ανταμοιβη του να εκτιμαει ο κοσμος τη μουσικη που παιζεις, να στο δειχνει εμπρακτα, (χορευοντας δηλαδη) και φυσικα το γεγονος οτι εχεις ολες τις αντιδρασεις του κοσμου μπροστα σου. Δεν ειναι εκπληκτικο να μοιραζεσαι τη μουσικη? Οσο για τα αρνητικα, φυσικα ειναι μερικοι γυφτοι μεγαλομπακαληδες ιδιοκτητες clubs που δυστυχως οι περισσοτεροι djs του χωρου συναναστραφηκαμε μαζι τους.

Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ της μουσικής που θα προτιμήσεις να βάλεις για να ακούσεις στο σπίτι σου από τη μουσική που παίζεις στο club ή στο ραδιόφωνο; Αλήθεια, τι ακούς συνήθως στο σπίτι σου;

Γ.Φ. – Στην πραγματικοτητα δεν υπαρχει μεγαλη διαφορα οσο αφορα τα ειδη. Απλα στο σπιτι μου θα προτιμησω να ακουσω και groups που ειναι ακαταλληλα για μια club νυχτα, πιο χαμηλων τονων groups (Human Drama, Cranes, Calla) η θα βαλω σε μια πολυ εξειδικευμενη νυχτα με το αναλογο party. Ακομα θα ακουσω πιο παλια groups σαν τους Beyond, God Machine η τους Camper Van Beethoven, αλλα και Notwist, Silver MT Zion and the Trallala Band, etc. Κατα τ’αλλα στο ODD φροντιζω να διασκεδαζω τον κοσμο, παιρνοντας ταυτοχρονα κανουρια μουσικη.
Οσο για τη διαδικασια, στο σπιτι μου φροντιζω να ακουω αυτα που θελω να “εμπεδωσω” για να προσαρμοσω αναλογα στο set μου και αφου τελειωσω με αυτη τη διαδικασια (ευχαριστη φυσικα), θα ακουσω πραγματα που ισως δεν παιξω στο ODD για να χαλαρωσω η για να θυμηθω ενα δισκο που εχω καιρο να ακουσω. Κι αυτο βεβαια γινεται καθε μερα.

Μπορείς να σκεφτείς ένα TOP 10 κομματιών που σου αρέσει να παίζεις στο πρόγραμμα σου;

Γ.Φ. – Ενα top 10 τον καιρο που δινονται αυτες οι απαντησεις ? Διοτι σε 10 μερες μαλλον θα ειναι εντελως διαφορετικο!

Future Kings Of Spain – “My starlight”
Serafin – “Day by day”
Muse – “Time is running out”
Placebo – “This picture”
Peaches – “Kick it”
Relaxed Muscle – “Rod of Iron”
Film – “Jokulhlaup”
Colony 5 – “Synchronized hearts”
Ladytron – “Evil”
The Faint – “Your retro career melted”

Τί νομίζεις πως είναι αυτό που κάνει έναν Dj να αναδειχτεί και να καταξιωθεί στον χώρο;

Γ.Φ. – Το να σεβεται τον κοσμο και να μην τον “ξεπουλα”. Να ενημερωνεται συνεχεια. Να αγοραζει cds και να μην μενει σε αυτα που του στελνουν οι εταιριες. Να ταξιδευει για να δει/αγορασει/ακουσει μουσικη. Να τολμαει να προτεινει μουσικη και να μη μενει στα hits και στα singles. Να κανει σημαντικα events και να τα κανει καλα. Να τον ενδιαφερει να περασει καλα ο κοσμος και να μην ειναι στα decks για την παρτη του μονο. Να μην μενει κολλημενος σε ενα ειδος μουσικης.

Στα τέλη της περασμένης δεκαετίας παρατηρήθηκε μια θεοποίηση των Djs παγκοσμίως, που πολλές φορές ξεπερνούσε και τη φήμη των συγκροτημάτων ή των καλλιτεχνών. Αυτό βέβαια συνέβη κυρίως στην dance σκηνή και διαρκεί σχεδόν μέχρι σήμερα… Συνέβη το ίδιο και στην electro-pop σκηνή, και αν όχι, που οφείλεται αυτό;

Γ.Φ. – Οχι, αυτο δεν συνεβη στην electro pop σκηνη. H dance σκηνη ειναι πολυ πιο μαζικη και influential. Η electro σκηνη (με την εξαιρεση της Γερμανιας) εξακολουθει να ειναι underground. Επισης, η electro σκηνη δεν προσεφερε κατι καινουριο, απλα αναμασησε τα τραγουδια των Depeche Mode. Φυσικα υπαρχουν και εξαιρεσεις, αλλα η dance σκηνη αν και underground αρχικα επεισε τον κοσμο (με τη βοηθεια των media φυσικα, κατι που η electro σκηνη δεν εχει πια) οτι προκειται για κατι νεο ακριβως επειδη οι djs επεμβαινουν στα τραγουδια δινοντας τη ψευδαισθηση του καινουριου. Βεβαια κανεις δεν μιλαει οταν ολοι αυτοι κοντευουν να πνιγουν απο τα samples και τα loops! Ετσι, οι dance djs πηραν αυτο το hype, οτι ειναι δηλαδη κατι παραπανω απο djs, ειναι “artists”. Πραγμα που ειναι λαθος φυσικα. Κι αν θελεις τη γνωμη μου, η dance κουλτουρα με κανει και ξερναω. Τα πραγματα ομως δεν πανε και τοσο καλα για την dance σκηνη. Μεγαλα clubs στην Αγγλια εκλεισαν και ελληνικα dance clubs αναγκαστηκαν να συχγωνευτουν η να κανουν μαζι events για να μην ανταγωνιζονται το ενα το αλλο… Αυτο δειχνει κατι.
Ο κοσμος ξαναγυρναει στο rock (μην περιμενεις βεβαια να γινει κατι τετοιο στην σκυλο/βλαχο Ελλαδα) η στρεφεται στο electroclash που αποτελει τον συνδετικο κρικο με την electro.

Πως βλέπεις την εξέλιξη της synthpop-electro σκηνής στην Ελλάδα;

Γ.Φ. – Στα 80s μπορουσες να την ακουσεις σε ελαχιστα clubs. Στα 90s ολο και περισσοτερα πειραματιστηκαν με το ειδος η το εβαλαν στο προγραμμα τους, ενω στα 3 πρωτα χρονια των 00s εχουμε δει μια ανοδο της synth/electro pop σκηνης, σε σημειο που ex-indies djs να αυτοβαφτιζονται electroclash djs, οταν πριν μερικα χρονια χλευαζαν αυτους που επαιζαν electro. Το ραδιοφωνο επισης περασε το nu electro και σε ενα κοσμο που αγνοουσε την υπαρξη του, γιατι μεταξυ μας, ενα electro τραγουδι ειναι πιο ευπεπτο απο ενα garage.
Επισης, η electroclash σκηνη πηρε publicity κυριως με Miss Kittin και Fischerspooner, και αποτελεσε την απολυτη εναλλακτικη pop προταση. Παντως πιστευω πως το ολο πραγμα της electro ιστοριας θα ξεφουσκωσει συντομα και ολες αυτες οι αναριθμητες ομαδες και djs θα εξαφανιστουν και θα μεινουν οι σοβαροι και συνεπεις.

Πώς βλέπεις το γεγονός πως τις καθημερινές τα clubs μένουν άδεια και μόνο η Παρασκευή και το Σάββατο είναι “hot” από πλευράς κόσμου; Πού το αποδίδεις αυτό;

Γ.Φ. – Η οικονομικη κριση που υπαρχει τα τελευταια 2 χρονια δεν θα αφηνε ανεπηρεαστο το clubbing. θυμαμαι Πεμπτες που συναγωνιζονταν τα Σαββατα! Ολα αυτα ομως εχουν τελειωσει προς το παρον. Ο κοσμος θα βγει τις καθημερινες, μονο αν υπαρχει το super event. Αλλιως θα προτιμησει την Παρασκευη η το Σαββατο.

Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα πολλά clubs εφευρίσκουν διάφορους τρόπους να προσελκύουν τον κόσμο… Έτσι ακούμε κάθε εβδομάδα να διοργανώνονται ειδικές βραδιές, άπειρα 80s parties, after και pre show parties όταν έρχονται groups από το εξωτερικό, live events συνοδευομενα από Dj sets, κλπ. Ποια η άποψη σου για αυτό; Πώς πιστεύεις ότι τελικά θα λυθεί το πρόβλημα και θα έρθει ο κόσμος πάλι στα clubs;

Γ.Φ. – Το προβλημα θα λυθει οταν ο κοσμος θα ξαναεχει χρηματα, τοσα ωστε να του περισσευουν και για παραπανω διασκεδαση χωρις να χρειαζεται να κοβει απο δω κι απο κει. Επισης, μη πρωτοτυπα parties απο djs που δεν τους εμπιστευεται ο κοσμος ειναι δεδομενο οτι δεν θα πανε καλα. Ακομα μην ξεχναμε οτι ο κοσμος, παρα την κριση, εξακολουθει να στηριζει συγκεκριμενους djs, ο κοσμος να χαλασει…

Ποια νομίζεις πως θα είναι τελικά η κατάληξη όλων αυτών των events; Πιστεύεις πως θα υπάρξει αργά ή γρήγορα κορεσμός ή θα αναπτυχθεί μια ευρύτερη σκηνή στην Ελλάδα και θα επηρεαστεί περισσότερος κόσμος στο συγκεκριμένο είδος μουσικής;

Γ.Φ. – Οπως ειπα και πριν, πιστευω οτι θα μεινουν αυτοι που πραγματικα αξιζουν, εμπνεουν εμπιστοσυνη στον κοσμο, νοιαζονται γι αυτον και προτεινουν μουσικη, εχοντας αποψη. Οι υπολοιποι θα λενε στους εαυτους τους οτι καποτε εκαναν parties. Ας μην ξεχναμε ακομα πως οι ιδιοκτητες των clubs δεν προκειται να στηριξουν κατι “μουσικοιδεολογικα”. Αν κατι δεν πηγαινει καλα και δεν τους φερνει λεφτα το σταματανε απο μονοι τους. Εκτος βεβαια και αν μιλαμε για αλλους προσωπικους λογους που καποιοι ιδιοκτητες εχουν με τους djs.

Τελικά ποια είναι η συνταγή (αν υπάρχει) για να αποκτήσει ένας Dj το δικό του πιστό κοινό; Υπάρχει ποτέ πιστό κοινό;

Γ.Φ. – Ποτε δεν μου αρεσε η λεξη “συνταγη”, γιατι ποτε δεν ημουν ιδιαιτερα καλος στη “μαγειρικη”! Μπορεις να αποκτησεις το δικο σου πιστο κοινο αν δεν εισαι dj-supermarket (παιζω λιγο απ’ολα χωρις συνοχη και αποψεις), αν εισαι συνεπης, αν περνας κι εσυ καλα μαζι με τον κοσμο. Αν περνας στο οποιο κοινο σου νεα μουσικη, τοτε μπορεις να αποκτησεις πιστο κοινο που θα σε στηριζει και θα σε αγαπαει. Νιωθω τυχερος που οταν εφυγα απο το Χοροστασιο, ο κοσμος ηταν και ειναι παλι στο ODD, για οσους εκτιμουν αυτο που κανω.

Εάν υπάρχει ευρύτερη κρίση στα μαγαζιά υποθέτω πως και οι οικονομικές συμφωνίες των ιδιοκτητών των μαγαζιών με τους Djs θα είναι δυσμενέστερες. Ένας Dj μπορεί να επιβιώσει τελικά αν δεν κάνει και κάτι άλλο στη ζωή του που να του αποφέρει κέρδος;

Γ.Φ. – Το λαθος των ιδιοκτητων (κυριως με τα deals με τους πιο γνωστους djs) ειναι οτι κλεινουν συμφωνιες που μετα δεν τις τηρουν! Εγω δεν δεχομαι μειωσεις και μη τηρηση συμφωνιας. Αν καποιος με εξαπατησει, απλα του αφηνω το μαγαζακι του.
Οσο αφορα την επιβιωση, σου λεω οτι χρονια τωρα ζω μονο απο το djing. Δεν ζω μεσα στην πολυτελεια, αλλα βγαζω τοσα χρηματα για να συντηρω το σπιτι μου, να πληρωνω τους λογαριασμους, να αγοραζω δισκους και να κανω και κανενα ταξιδι που και που.

Κάποιοι Djs ασχολούνται και με τη δισκογραφία… Άλλοι καταπιάστηκαν με τα remixes, την παραγωγή δικών τους κομματιών, άλλοι φτιάξανε δικά τους CDs κλπ. Ποια η δική σου εμπειρία; Πολλοί θεωρούν πως τέτοιες κινήσεις από τους Djs αποσκοπούν στο κέρδος και είναι μια κίνηση ανάγκης περισσότερο παρά τάση για δημιουργία… Ποια η άποψη σου;

Γ.Φ. – Κακο timing να μου γινεται αυτη η ερωτηση, γιατι τον Οκτωβριο κυκλοφορω το δικο μου complilation “Friendly Fire”! Απο πειρα γι αυτη τουλαχιστον τη συλλογη σου λεω οτι τα λεφτα ειναι ελαχιστα! Ουτε εγω, ουτε τα groups παιρνουν κανενα φοβερο ποσο (εκτος βεβαια αν πουλησει ΠΟΛΛΕΣ χιλιαδες, πραγμα δυσκολο). Τα περισσοτερα τα κερδιζει η εταιρια…
Υπαρχουν συλλογες και συλλογες. Ο κοσμος ξερει να ξεχωριζει, αρκει να του φτασει στα αυτια οτι κυκλοφορησε ενα compilation που τον ενδιαφερει. Οσο για τα remixes, αν ενας dj κανει ενα ενδιαφερον remix, γιατι οχι;

Πόσο επηρεάζει την καθημερινότητα σου το γεγονός πως δουλεύεις νύχτα και υπό αυτές τις συνθήκες;

Γ.Φ. – Δεν την επηρεαζει αρκει να μπορω να κοιμαμαι και λιγο! Προσαρμοζω το προγραμμα αναλογα με αυτα που εχω να κανω. Τα πρωινα κυριως τρεχω σε δισκογραφικες, σε δισκαδικα και μια φορα την εβδομαδα στο Rock FM για τα spots της εβδομαδας. Κατα τ’αλλα το πιο σημαντικο ειναι να εχω χρονο για τον εαυτο μου. Να χαλαρωνω, να βλεπω τους ανθρωπους που αγαπαω, να ακουω μουσικη και να εχω το χρονο να ετοιμαστω για τα dj sets μου.

Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των Djs στην ελληνική electro-σκηνή;? Πολλές φορές βλέπουμε να διοργανώνεται ένα event από κάποιο Dj την τάδε μέρα και την ίδια μέρα να ανακοινώνεται party σε άλλο club… Επίσης πολλές φορές ακούγονται κακοήθη σχόλια μεταξύ των Djs ή κυρίως μεταξύ των ομάδων του χώρου… Ποια η άποψη σου;

Γ.Φ. – Αυτα ειναι πολυ συχνα σε ενα κοσμο ανταγωνιστικο. Απλα μερικοι, καποιες φορες, μπορουν να γινουν πολυ γελοιοι πανω στην απογνωση τους. Τα σχολια ειναι δεδομενο οτι θα υπαρχουν. Δεν μπορεις να αρεσεις σε ολους. Απλα θα τα προτιμουσα χωρις κακια και ζηλεια.

Πως αντιδράς όταν εσύ θες να παίξεις κάποια καινούργια πράγματα και ο κόσμος σου ζητάει συνέχεια τις κλασικές επιτυχίες;

Γ.Φ. – Εξαρταται που απευθυνεσαι. Αν εχεις μαθει τον κοσμο μονο στις κλασικες επιτυχιες, τοτε θα σου ζηταει μονο αυτες! Εχει τυχει παντως αυτο που λες. Αλλες φορες τους εξηγω ευγενικα οτι δεν μπορω να το παιξω και αλλες το παιζω, οταν πιστευω οτι ταιριαζει.

Πόσα CDs περίπου παίρνεις το μήνα; Πως τα βγάζεις πέρα με το κόστος;

Γ.Φ. – Εξαρταται απο την παραγωγη των cds! Κατα μεσο ορο παντως, θα αγορασω γυρω στα 50-60 cds η singles. Οσο για το κοστος, περα απο αυτα τα cds που αγοραζω, οι εταιριες μου δινουν καποια δωρεαν, αρα αυτα που γλιτωνω τα επενδυω σε αλλα cds που θελω να αγορασω.

Πως ενημερώνεσαι για τα καινούργια releases και πως επιλέγεις τι θα αγοράσεις;

Γ.Φ. – Τα γνωστα : Ξενος μουσικος τυπος, Internet, ραδιοφωνο (σε πολυ μικροτερο βαθμο), αλλα και σε διαφορα δισκαδικα που δουλευουν φιλοι μου και μου βαζουν πραγματα να ακουω.

Ποια είναι τα κριτήρια σου για να την επιλογή των κομματιών που θα βάλεις στο set σου; Ποια κομμάτια τελικά γίνονται επιτυχίες σε ένα club;

Γ.Φ. – Μπορει να παιξεις κατι μια φορα και να νιωσεις οτι θα γινει hit. Κι αλλες φορες που πρεπει να επιμεινεις, να το ψαξεις και σημερα και αυριο και το …αλλο Σαββατο για να “περασει” στον κοσμο. Συνηθως ομως αν ακουσω ενα κομματι μπορω να διαισθανθω αν μπορει να γινει hit η οχι. Αν κι εμενα με ενδιαφερει να κανω τα δικα μου, μικρα ODD hits, που παιζονται εκει για πρωτη φορα.

Το στυλ τι ρόλο παίζει στη δουλειά σου; Θεωρείς ότι είναι απαραίτητο;

Γ.Φ. – Οταν λεμε styl, εννοουμε το image ενος DJ; Αν εννοουμε το image, οχι δεν θεωρω οτι ειναι απαραιτητο γιατι η μουσικη ειναι αυτη που μετραει, αλλα αν συνδυαζεται και με image κι αυτο ειναι μια χαρα. Γιατι ετσι και ο κοσμος νιωθει πιο ανετα αν ερθει με μια πιο εκκεντρικη – ας πουμε – εμφανιση.

Υπήρχε ποτέ κάποιος Dj (κυρίως του εξωτερικού) που αποτέλεσε η αποτελεί πρότυπο για εσένα;

Γ.Φ. – Οχι δεν αποτελεσε ποτε κανενας dj προτυπο για μενα.

Ποιο είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Γ.Φ. – Ετοιμαζω στο ODD ενα σωρο events, parties και djs απο το εξωτερικο. Αυτο που μπορω να ανακοινωσω ειναι οτι στις 25 Οκτωβριου θα υπαρξει το επισημο aftershow party του Seelenchmerz festival με την παρουσια ολων των groups που θα συμμετεχουν στο festival και special dj set απο τον Ronnan Harris των VNV Nation και τον Andy Krueger των Melotron! Ουτως η αλλως σας κραταω ενημερους απο το φιλοξενο Electrowave.gr.

Τελικά είναι ωραίο να είσαι Dj;

Γ.Φ. – Παρα τα πισωπλατα μαχαιρωματα, αυτο που αποκομιζεις “at the end of the day” ειναι ενα απιστευτα θετικο συναισ8ημα. Εκανα αυτο που ονειρευομουν: Να ασχοληθω με τη μουσικη και να μη χρειαζεται να κανω καμια αλλη σκατοδουλεια. Να μοιραζομαι μουσικη, πραγμα πολυ σημαντικο για μενα. Και τελικα δεν ειναι απλα ωραιο να εισαι DJ, ειναι θεικο! Μπορει αλλωστε να συγκριθει μονο με το sex!

Copyright © Lost Echoes.com

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *